יום ראשון, נובמבר 26, 2006

כונן חדש

כבר הזכרתי בעבר את המושג lvm.
היום הרווחתי את ההחלטה הנכונה שעשיתי בהתקנה האחרונה של המערכת - שימוש בlvm.
המחשבה הראשונה שלי היתה שאוכל לנצל אחרת את השטח על הכונן הקטן יחסית אם אגלה שהקצבתי יותר מידי מקום למחיצת המערכת על חשבון מחיצת הבית או ההפך. אבל הרווח האמיתי היה כאשר הוספתי כונן בנפח 80GB ומחיצת הבית שלי פשוט גדלה בנפח הדיסק שנוסף.
ההגדרה הראשונית של lvm פשוטה יחסית כי היא התבצעה בהתקנה בעזרת אשף. לעומתה, הוספת דיסק חדש בדביאן לא היתה פשוטה. אני משווה את התהליך לתהליך שעשיתי בעבודה על SuSE בעזרת yast2 - קלי קלות.
gparted - לא מזהה lvm וevms מסובך מדי. לבסוף החלטתי פשוט לקרוא קצת את המדריך ולהשתמש בשורת הפקודה:
  1. יצירת pv:
    pvcreate /dev/hdb
  2. הוספת הpv לvg:
    vgextend Debian /dev/hdb
  3. הגדלת הlv:
    lvextend -L+74.52G /dev/Debian/home
    כדי לדעת את גודל הpv שניתן להוסיף:
    pvscan
  4. uעיגון המחיצה המבוקשת:
    umount /home
  5. ביצוע בדיקה:
    e2fsck -f /dev/mapper/Debian-home
  6. הרחבת מערכת הקבצים:
    resize2fs /dev/mapper/Debian-home
  7. עיגון מחודש
למה זה טוב?
בצורה הזאת, שטח ספריית הבית גדל ואני יכול להוסיף ולשמור קבצים חדשים באותו מבנה ספריות ללא שינוי. אילו לא הייתי משתמש בlvm הייתי צריך ליצור ספרייה חדשה בשם אחר ולהעביר אליה או פשוט להתחיל לשמור בה קבצים כאשר המקום בספרייה הראשונה היה אוזל - /data1 /data2 וכו...

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ומה קורה אם אחד הכוננים מת פתאום?
האם כל המערכת שלך מושבתת או רק החלק שישב על הכונן הזה?

Yuval אמר/ה...

דבר ראשון - אפשר להגדיר lvm בצורה של mirror raid אבל אז כמובן מתבזבז חצי מנפח הדיסק האפשרי.
חוץ מזה כמובן שחובה לגבות וזה בטוח לא הפעם הראשונה שזה נאמר.
אבל זאת שאלה מצויינת וחיפשתי בגוגל. בדף הזה:
http://www.debian-administration.org/articles/410
תגובה 15 ו10 מעניינות ומה שנאמר שם שיש דרך לנסות להציל את המידע אבל לא בקלות.